keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Nyt kompura perkele!

Tänään aikaisin liikenteeseen. Sain eilen edukkaasti himoitsemani ikkunat, joista yksi on jostain syystä lyhyen ajan käytetty, toinen käyttämätön ja kolmas pieni ikkuna näkyykin olevan ulkopuolelta ruskea. Kaikki ihan uuden veroisia kun pyykii pölyt pois pinnasta. Tai oli ainakin ennen kuin mysöin isoimman niistä autotallin kyljestä törröttävään helkkarin pitkään pulttiin. Iso ruutu painoi reilusti yli 50 kiloa ja sen saaminen yksin ylipäätään autosta ulos oli jo puolen tunnin urakka. Autoon se meni kahteen mieheen ihan kivasti, ehkä Tomminen kaipaisi vähän salireeniä? Toisaalta sitä on liikuteltu 500 kilon kattiloita, mutta tuo oli vaan niin ahdas paikka ja itse kohde aika hankalan kokoinen.

Auton sisätilan ulokkeet hankaloittivat hommaa aika pahasti. Autotalliin ikkuna meni juuri, varoja jäi muutama milli kun yksin joutui käsittelemään sitä pystysuorassa. En vaan meinannut millään saada sitä tallin seinän viereen enkä nähnyt mitään syytä ongelmalle. Lopulta hokasin 10cm pitkän pultinpään jota ei tummaa taustaa vasten nähnyt millään eikä yläosassa ovenkarmia vastaavaa ollut. Nyt on sitten karmissa kunnon jäljet ja jossain vaiheessa lohjennut kulmastakin puunsäle, eli paikkailemaan pääsee. Pari muuta ruutua tottelikin jo ihan kivasti.


Tyhjään autoon sai lastattua jääkaapin, hellan, lämminvesivaraajan, vanhan ulko-oven ja kamalan määrän huoko- ja kovalevyä, joka ei onneksi juurikaan painanut, sekä pari keittiökaappia. Nyt on autotallissa taas tilaa varastoida rempparomuja.


Seuraavaksi alkoikin teippaaminen. Teippailin ilmansulkupahvin saumat, naulankannat ja läpiviennit.


Piipun vieressä olevan kannatinhirren teippaaminen oli hankalaa. Pitää vielä mahdollisesti siistiä teippejä vaikka suurin osa jääkin koolauksen sisään piiloon. Samassa kohdassa oli myös kolmen eri pahvin saumat, siksi teippiä piisaa moneen eri suuntaan.


Sain lopulta koolattua koko parven ja hieman korkeampaa osaa. Olin laskenut kakkoskakkoset eri tavalla kuin asensin, joten muutamia pätkiä jäi uupumaan. Kompuran kanssa meinasi koolatessa mennä hermo totaalisesti. Ennen käyttöä tarkastin paineet ja huomasin niiden laskevan 3,5 bariin asti! No eihän sillä runkopyssy pelitä, ainakaan tällainen. Jumissa olevaa paineensäätöruuvia väänsin papukaijapihdeillä väkisin, ilmeisesti nostettavan säätöruuvin väliin on päässyt jotain mönjää tai itse venttiili on vaan jumissa. 

Paineen sai kyllä laskemaan, mutta ei millään nousemaan yli 7,5 barin. Paine siis vaihteli aika paljon ja oli suurimman osan ajasta liian pieni. Ylös jääneitä nauloja joutui hakkaamaan vasaralla ylöspäin ja todella ahtaissa paikoissa. Koitin ampua kyllä aina niin, että kompura huutaisi koko ajan yli 6 barin paineilla eli paine ei pääsisi laskemaan. Jos kompura saavutti yläpaineen ja sammui, niin edessä oli muutamien pohjaan asti menneiden naulojen jälkeen armotonta vasarointia. Huoh. Kompurakauppaan ilmeisesti taas mentävä, pyssy kuitenkin toimii ihan hyvin kovemmilla paineilla.


Joitain täydennyksiä pääsee vielä tosiaan tekemään, mitta ensin lisää puutavaraa, pyssynauloja ja uudet koneet. Illan kokous sai lähtemään jo ennen neljää kohti kotia. Päivän saldo 1,5h matkoja ja suunnilleen 6,5 tuntia hommia. Jaa niin: pakusta on kuskin turvavyö jumissa. Pitää koittaa huollattaa se koululla vaikkapa huomenna.

1 kommentti:

  1. Osta siihen kompuraas nyt ihmeessä uudet painekytkimet, ei kai ne nyt montaa euroo maksa.
    Ja tuuppa kattoon tätä mun remppakohdetta jos Turuntien kautta möksälle kuljet.

    VastaaPoista